Podstawowym tekstem który opisuję jogę jako system filozoficzny są Jogasutry – Najstarszy traktat klasycznej jogi indyjskiej w formie 196 zwięzłych aforyzmów prowadzących do oświecenia. Jest przewodnikiem po tym, jak opanować umysł, kontrolować emocje i rozwijać się duchowo. Jogasutra jest najwcześniejszym pisemnym “zapisem jogi” i jednym z najstarszych istniejących tekstów. Jogasutra stanowi ramy dla całej współczesnej jogi. Autor Patańdźali

“Joga zasadniczo polega na medytacyjnych praktykach, których punktem kulminacyjnym jest osiągnięcie stanu świadomości wolnego od wszelkich sposobów myślenia czynnego lub dyskursywnego (opartego na ścisłym, logicznym wnioskowaniu), a w końcu osiągnięcie stanu, w którym świadomość nie jest świadoma żadnego zewnętrznego przedmiotu, to znaczy, jest świadoma jedynie swojej własnej natury jako świadomości niezmieszanej z żadnym innym przedmiotem”

Jogasutry to 4 księgi:
I SAMADHI księga o skupieniu:
Nauki o metodach skupienia i ekstazy w świetle mądrości. Jest pięć grup zjawisk świadomościowych:
- Miary poznawcze, czyli naoczność, poznanie rozumowe, przejęcie poznania
- Wypaczenie, czyli błędne poznanie nie oparte na naturze rzeczywistości
- Fantazjowanie, czyli poznanie pozbawione rzeczywistości- a powstałe w następstwie słów
- Sen
- Przypomnienia, czyli narzucający się doświadczony przedmiot czy zjawisko.
Istnieje również 10 przeszkód utrudniających skupienie.
II SADHANA księga o drodze dojścia do jogi:
Metody praktyk ascetycznych, intuicyjnych i wewnętrznych. Droga jogi, postępowanie na tej drodze i działania na tej drodze (asceza, medytacja i koncentracja).
Utrudnienia na ścieżce jogi- niewiedza, świadomość, pragnienia, awersje i przywiązanie.
Najważniejsza praca do wykonania to rozwianie niewiedzy.
Poznanie rozróżniające (7 stopni) oraz ashtanga joga- ośmioraka ścieżka jogi.
III WIDHUTI księga o nadludzkich mocach:
Rozwój nadludzkich, ekstrasensorycznych zdolności i możliwości. Jogin doświadcza energii i mocy, które są wynikiem praktyki.
IV KAJWALJA księga o absolutnej wolności:
Nauki o ostatecznym wyzwoleniu z kręgu wcieleń w materialnych światach. Najwyższym celem urzeczywistnionej duszy jest odłączenie się od fizycznego wymiaru egzystencji. Kajwalja stanowi cel jogi klasycznej – stan absolutnej wolności. W tym stanie podmiot świadomości jest sam w swojej właściwej naturze, jest wolny od uświadamiania czegokolwiek, wszelki przedmiot poznania znikł.
Ciężka lektura, ale obowiązkowa dla każdego kto chce rozpocząć porządną przygodę z Jogą. Porządne życie kierując się filozofią Jogi
Pozdrawiam Gosia